Potatisrapport 2020/2021

Trender och tendenser från potatislandet Sverige.

ÅRETS TREND: Ökat potatisintresse i pandemitider

Potatisrapporten 2020 ger en bild av hur potatis står sig på svenska middagstallrikar just nu. Tendenser, vanor och attityder undersöks sedan 2017 och för tredje året i rad ökar intresset för potatis i Sverige. – 14 procent uppger att de kommer att öka sin konsumtion av potatis. Redan idag köper 98 procent av de svenska hushållen hem och äter potatis, säger Anders Huldt som är VD för Svensk Potatis.

Det växer i potatislandet Sverige
Intresset för potatis har vuxit under 2020, men om det är en coronaeffekt eller inte vet man först efter nästa års mätning. Årets potatisrapport visar dock att 14 procent av svenskarna tror på en ökad potatiskonsumtion i det egna hushållet.

– Potatis har mättat många magar genom alla kristider. Näringsvärdet är högt och priset lågt. Hela 98 procent av de svenska hushållen köper hem och äter potatis. 56 procent lyfter fram lång hållbarhet och minskat matsvinn som en anledning till att de köper potatis i stället för andra produkter. Fler än 8 av 10 anser att potatis är hälsosamt, vilket är helt korrekt. Du får i dig värdefulla vitaminer, mineraler och hälsosamma fibrer när du äter potatis.

Förändrat konsumtionsmönster
Distansarbete och social distansering har förändrat hushållens konsumtionsmönster under pandemin. Vi handlar mer sällan och gör större inköp vid de tillfällen vi handlar.

– Samma förändring i konsumtionsmönster märks även för potatis. 58 procent av hushållen uppger att de köper potatis någon eller några gånger per månad. Det är en markant ökning jämfört med 2019, då var andelen 53 procent.

Färdigförpackat ökar
Intresset för färdigförpackad potatis ökar, helt i linje med tendenser i försäljning av andra livsmedel under pandemin.

– Även om de flesta fortfarande köper potatis i lösvikt kan man se en tydlig ökning av de som köper potatis i färdigförpackad påse, vilket troligen kan kopplas till corona och minskad smittspridning. Mitt tips till konsumenter som önskar en frisk, skadefri och sorttypisk potatis av hög kvalitet är att kika efter SMAK-märket – oavsett förpackningssätt, säger Anders Huldt som är VD för Svensk Potatis.

Så gjordes undersökningen
Potatisrapporten ger en bild av trender, tendenser, vanor och attityder kring potatis i Sverige just nu. Femhundra personer mellan 18 och 70 år som är ett representativt urval av Sveriges befolkning har svarat på en webbaserad undersökning med hög kvalitet på svaren. Undersökningen genomfördes i augusti 2020.

Fältarbete: Norstat AB

Analys: Magenta Marketing AB

Ladda ner Potatisrapporten 2020/2021 här.

Läs 2019/2020 års Potatisrapport här.

Läs 2018/2019 års Potatisrapport här.

Potatisrapporten 2020 visar att 58 procent av svenskarna är intresserade av att få information om olika potatissorter, kvalitet och att få ta del av recept. Svensk Potatis inspirerar och informerar. Vi hoppas att Potatisrapporten 2020 ska ge dig insikter som du vill dela med dig av.  

Vill du veta mer om Potatisrapporten 2020?
Kontakta Anders Huldt, VD för Svensk Potatis
Telefon 070-288 60 17
anders.huldt@svenskpotatis.se