Årets Potatisrapport – Potatisen växer i popularitet när unga sätter trender i köket

Årets Potatisrapport 2025/2026


98 procent av svenska hushåll köper potatis, en stabil siffra som legat på samma nivå i många år. Men det händer saker i potatislandet Sverige. 41 procent har provat en ny potatissort och 54 procent har testat nya tillagningssätt, enligt Potatisrapporten.

– Klassikern kokt potatis är favoriten som fortfarande toppar, men nya tillagningssätt har ökat stort. Och det är främst unga potatisätare som experimenterar i köket. Potatiswraps Korta videoklipp och inlägg på sociala medier driver fram nya trender i realtid och det är fantastiskt att se alla kreativa potatisrecept. Man kan verkligen säga att potatis förenar generationer vid svenska middagsbord, säger AnnaKarin Hamilton som är vd på Svensk Potatis.

20 procent upp för potatis
Potatisrapporten visar att var femte svensk planerar att öka sin potatiskonsumtion, vilket är en tydlig uppåttrend. Potatisen är inte bara god och mättande, utan även näringsrik, prisvärd och klimatsmart.

– Ökande matpriser gör att konsumenter jämför livsmedelspriser i högre utsträckning och potatis upplevs vara nyttig och prisvärd vardagsmat. Man upplever också att potatis ger ett minskat matsvinn, eftersom överbliven potatis kan bli något annat gott till lunch dagen efter. Spännande recept finns det numera gott om på receptsajter, sociala medier och i Svensk Potatis kanaler, avslutar AnnaKarin Hamilton.

Potatisrapporten är en unik undersökning för Svensk Potatis. Femhundra personer mellan 18 och 70 år, som är ett representativt urval av Sveriges befolkning, har svarat på en webbaserad undersökning med hög kvalitet på svaren. Undersökningen genomfördes i augusti 2025.

• 98%
 av svenska hushåll köper potatis (oförändrat från 2024)
19% planerar att öka sin konsumtion (+3 procentenheter mot 2024)
54% fler testar nya tillagningssätt jämfört med 2018

Ladda ner Potatisrapporten 2025

Rulla till toppen